29. listopadu 2013

Taková malá dýně...

Ahoj, moji milí :) 

Dnes budeme opět vařit a dáme si rovnou dva recepty - z jedné dýně :)

Dýně máme všude kolem a určitě znáte někoho, kdo nadává na americký svátek Halloween... Inu, před víc jak deseti lety jsem byla touhle dobou ve Francii a kostry, pavouci a dýně tam byli k vidění doslova na každém rohu... takže to skoro vypadá, že spíš k nám tohle povědomí dorazilo o dost později. A nedávno, když jsem zatoužila po nějakém tom strašákovi z dýně mi můj muž, který je ještě starší ročník než já, vyprávěl, jak si v dětství dělal bubáky z vydlabané řepy uvnitř se svíčkou... takže ať žijí dýně a strašidla!

Jako obvykle jsem si nejdříve koupila dýni a až pak jsem dumala, co s ní. A když si do googlu zadáte heslo "dýně recepty" vyjede Vám asi sto předpisů na polévku a dalších 90 na buchtu. Vyloučila jsem všechny varianty, které se mi zdály moc složité nebo mi na ně chyběly ingredience a nakonec mi zůstaly tyhle dvě dobroty :)


Dýňová polévka


Ingredience:

dýně (já použila máslovou)
brambora
cibule
česnek
kmín
sůl
pepř 
voda
mléko
smetana
petrželka

Ze všeho nejdříve si připravíme dýni - oloupeme (některé druhy se loupat nemusí, ale mně to přijde lepší - vystačila jsem si s obyčejnou škrabkou na brambory), vyjmeme semínka - velká výhoda máslové dýně, skoro žádná vevnitř nejsou a jdou krásně vydlabat lžičkou a nakrájíme na kostky. Poté si oloupeme a nakrájíme cibuli a zpěníme si ji na oleji do zlatova. Poté přidáme dýni a brambor (opravdu stačí jeden) nakrájený na kostičky, přidáme sůl, pepř a trošku kmínu, zalijeme menším množstvím vody a necháme dusit do změknutí (asi tak půl hodinky). Potom odstavíme hrnec z ohně, přidáme trošku mléka, prolisovaný česnek a petrželku (tu jsem neměla) a rozmixujeme. Vrátíme zpátky na oheň, povaříme a nakonec přidáme smetanu. Polévka má být dost hustá, takže mléko a smetanu přidáme podle uvážení. Já mám polévky radši řidší, ale když ji necháte stát, tak stejně ještě zhoustne. Nakonec jsem polévku ozdobila kolečkem pórku - aby to dobře vypadalo a také místo té petrželky.


Dýňová buchta s drobenkou


Ingredience:

200 g dýně nastrouhané na hrubo
100 g cukru
150 g polohrubé mouky
1/2 prášku do pečiva
40 ml oleje
50 ml mléka
1 vejce

drobenka - hrubá mouka, cukr krystal, máslo

Všechny ingredience smícháme dohromady, těsto vylijeme do vymazané a vysypané formy - pozor, těsta je opravdu malé množství, tak na malou formu, případně můžete suroviny zdvojnásobit a posypeme drobenkou. Pečeme na 180 stupňů asi tak 20-25 minut. Buchta je krásně vláčná a měkoučká a tak "zajímavě dobrá" :) :)

Dobrou chuť!

Malá poznámka závěrem - fotky jsou samozřejmě trošku horší, ale když je v pravé poledne venku skoro tma, tak podmínky na focení prostě nejsou nejlepší :(






4 komentáře:

  1. Mňam, dala bych si oboje. No, asi si vystačím s těmi fazolemi na houbách a černém pivě, co se chystám spáchat k obědu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, byla to dobrota :)
      Tak fazole na houbách bych si zrovna nedala, ale i tak přeji dobrou chuť :) :)

      Vymazat
  2. Maru, jako kretivní jsi velmi, ale co ten pokapanej talíř ?! :D (Jsem na tohle háklivá. Mamá má hotelovku, celý dětství jsem snášela pokyny ke stolování- " takhle to přece nemůžeš dát na stůl..!" -Nemůžu. :D)
    Detaily tvoří celek má drahá. :-*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš, to jsem v té tmě přehlídla, ale fakt jsem ho utírala... a taky jsem měla hlad :D :D
      Příště to vyretušuju, no :) :)

      Vymazat